vrijdag 7 augustus 2015

Het YA Summer Camp was TOP!

Inmiddels ben ik alweer twee weekjes terug van het allereerste YA Summer Camp van Nederland! Dit werd georganiseerd door uitgever Natasja Storm van Storm Publishers en ik mocht mee als begeleiding!




Prachtig plekkie
De locatie was prachtig. Het lag nogal afgelegen, maar had een heerlijke sfeer. De accommodatie zelf deed me een beetje denken aan het landgoed Longbourn uit Pride and Prejudice (Jane Austen). Aan de buitenkant, maar ook de doolhof aan kamers en de schitterend ingerichte woonkamer. En dan hadden we de tuin en de weilanden nog. Er graasden koeien, die zo nu en dan een opvallend geloei ten gehore brachten (soms dacht je echt dat er een mens aan het kreunen was) en 's avonds kroop de mist over het grasland richting de accommodatie. Een perfecte locatie voor schrijvers dus, met volop inspirerende elementen. Minpuntjes waren de slechte bereikbaarheid van de mobiele telefoons en de wifi die het enkel bij de receptie deed (en dus niet in de accommodatie zelf), waardoor we praktisch onbereikbaar waren op de locatie.

En dan de mensen! 
De club meiden was onwijs gezellig. In het begin waren de meesten nog een beetje onwennig, maar al snel ging iedereen met iedereen om. Hechte vriendschappen zijn gesmeed in die paar dagen en nu, twee weken later, is er nog volop contact tussen de kampleden. Enkelen hebben inmiddels zelfs alweer afgesproken! Als kampleiding is dat echt genieten; zien dat het goed klikt tussen de leden. Zoiets is altijd maar afwachten en kun je moeilijk organiseren.

Hoe zag die week er dan uit?
Maandag 
Bij aankomst op maandagmiddag deden Alex en ik eerst een 'sorting ceremony' met de Sorteerhoed. Die wees iedereen een kamer toe. Daarna was het voor de kampleiding alweer tijd om aan het eten te beginnen. Daar hadden we ons een beetje op verkeken; hoe lang je bezig was met klaarmaken, dus uiteindelijk aten we nogal laat. Gelukkig vond iedereen het wel erg lekker! Het waren dan ook lekkere wraps, die erin gingen als koek!
Dinsdag
Op dinsdag gaf ik mijn twee workshops: Hoe creëer je levensechte karakters en Hoe ontwikkel je een goede plot. Ik was redelijk zenuwachtig, omdat ik maar weinig tijd heb gehad om me goed voor te bereiden, maar volgens mij ging het eigenlijk best goed! Ook was er een leuke activiteit georganiseerd: boogschieten á la Katniss. Daar werden de meeste kampleden erg enthousiast van. Het avondeten was ook nu een flinke puist werk, maar opnieuw erg lekker: gebakken aardappeltjes en hamburgers. 's Avonds speelde ik voor de eerste keer Weerwolven van Wakkerdam. Wat een tof spel!
Woensdag
Op woensdag kwam er een vierde kampleidingslid bij: Michael. De eerste workshop van vandaag was van zijn hand en ging over schrijven, herschrijven en redactie. Hierbij introduceerde hij onder andere zijn schrappenplan. Na de lunch zou Lisette Jonkman een workshop verzorgen, maar om 13:00 was ze er nog niet. Een telefoontje leerde ons dat ze hopeloos verdwaald was in Duitsland. Uiteindelijk hebben Natasja en ik haar opgehaald en veilig afgeleverd op de Roerdinkhof in Woold. Daardoor begon de workshop maar twee uur te laat! We sloten de middag af met een heerlijke pastasalade en een vuurkorf voor 's avonds. Daar deden we Wie ben ik? met Disneyfiguren! Eén iemand nam een Disneyfiguur in gedachten en de anderen moesten raden wie ze was door vragen te stellen die met ja of nee te beantwoorden zijn.
Donderdag
's Ochtends repten Alex, Michael en ik ons naar de winkels in Winterswijk om nog wat boodschappen te doen. O.a. marshmallows voor de bonte avond. Die mochten niet ontbreken! Vandaag verzorgden Olga Hoekstra, Michael Mandersloot en Alex Hoogendoorn een workshop. Olga over spanningsopbouw, Michael over spelling en grammatica en Alex over bloggen. Ik heb deze workshops echter niet gezien; ik mocht op de kinderen van Olga passen. En zeg nu zelf: dat is ook hartstikke tof! Ik mocht lekker op de trampoline, lekker pûh! Na de workshops kwam ook Chinouk Thijssen aan en samen met Olga en haar zat ik in het Young Adult Schrijverspanel.
Er kwamen pittige vragen voorbij, van zowel Michael en Alex als het publiek. Het avondeten bestond deze keer uit krieltjes en kip saté. Na het eten volgde de bonte avond. Twee groepjes hadden iets voorbereid en ook wij als kampleiding hadden een stukje voorbereid uit het boek De Jongen uit het Woud van Jen Minkman. We hebben erg gelachen.

Vrijdag
En toen was het alweer tijd om te gaan. Na een laatste ontbijt namen we afscheid van elkaar en de koeien. Hopelijk tot volgend jaar! Bedankt voor de lol, allemaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten