maandag 1 april 2013

Moiren is weer een stukje gegroeid

Vandaag heb ik weer een belangrijke stap gedaan in het schrijfproces van Moiren. Ik heb zojuist namelijk de plot op hoofdlijnen per hoofdstuk uitgewerkt. Ik vind dit zelf een onontbeerlijke stap, aangezien dit ervoor zorgt dat het verhaal een duidelijke richting krijgt. 

Het bepalen van de richting zorgt er onder andere voor dat je als schrijver helder voor ogen hebt wat de belangrijkste lijn in het verhaal is. Dat je weet waar je naartoe werkt. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat alle andere lijnen in het verhaal hierop aansluiten en zo voorkom je dat je "doodlopende paden" creëert of dat je scènes schrijft die niets toevoegen. 

Het is altijd even een minder leuk werkje, maar ik heb bij mijn vorige verhalen ontdekt dat het de moeite loont. Voor zowel Muze als Sirene heb ik ook van tevoren een plot op hoofdlijnen gemaakt en ik merkte dat daardoor het verhaal veel meer 'vloeide': het schoot als het ware mijn 'pen'* uit. 

Dan breekt nu de leukste stap in het schrijfproces aan: woorden, zinnen, alinea's en hoofdstukken produceren. 

* Ik zeg hier pen, maar eigenlijk bedoel ik gewoon mijn laptop. Maar dat klinkt niet zo leuk :p

Officiële hashtag op Twitter: Moiren2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten