dinsdag 8 april 2014

Books in Music - #1 De Godinnentest/De Godinnenwraak


Hebben jullie dat ook wel eens? Dat je naar een liedje luistert en door de tekst ineens aan een boek of een serie boeken moet denken? Dat heb ik nou ook! Gisteren had ik het met een liedje van Within Temptation, dat me deed denken aan een serie die ik onlangs met veel plezier heb gelezen. Daarom deze keer in Books in Music De Godinnentest en De Godinnenwraak van Aimée Carter. 

Waar gaat het boek over? 
In De Godinnentest worstelt Kate Winters met de wetenschap dat ze haar moeder binnen korte tijd zal verliezen aan kanker. Ze verhuizen naar Eden, waar haar moeder haar laatste dagen wil doorbrengen. Het is hier, bij een afgelegen landhuis genaamd Eden Manor dat ze Henry leert kennen. Henry is de God van de onderwereld en op zoek naar een nieuwe vrouw, anders zal hij vervagen. Hij heeft Kate daarvoor uitgekozen, maar voor het zover is, zal ze eerst moeten slagen voor de Godinnentest. Uiteraard gaat het verhaal in De Godinnenwraak verder, maar daarover zal ik niets vertellen, omdat ik anders teveel over het eerste boek verklap. Zoals je misschien merkt heeft het verhaal wel iets weg van de mythe over Hades en Persephone, maar eigenlijk is het geen hervertelling. Persephone is al jaren dood. Het speelt zich dus duizenden jaren later af. 

Het liedje
Het nummer dat me deed denken aan deze serie is "The Heart of Everything" van Within Temptation. Dat kwam vooral door de lyrics van het refrein:

"Open up your eyes
Save yourself from fading away now, don't let it go
Open up your eyes
See what you've become, don't sacrifice
It's truly the heart of everything"

Henry vindt het namelijk niet zo erg om te vervagen. Na al die jaren rouwt hij nog steeds om het verlies van Persephone. Zijn familie probeert hem echter over te halen om zijn best te blijven doen om een nieuwe vrouw te vinden. Dan is er ook nog dit stukje:

"I'll face it 'cause it's the heart of everything."

The heart of everything zou kunnen staan voor Kate of de liefde. Dat hij de liefde toch eens onder ogen zal moeten komen. 


Heb jij De Godinnentest ook gelezen? Vind jij dit nummer er ook bij passen? Of heb jij een ander liedje dat je er beter bij vindt passen? Of misschien een ander boek bij het liedje? Laat het weten in een reactie!

Bronvermelding
De citaten zijn fragmenten uit de songtekst van "The Heart of Everything" van Within Temptation, van het album "The Heart of Everything". Als je het nog niet kent: dat is echt een aanrader!

2 opmerkingen:

  1. Bij Renegade van Paramore moet ik altijd aan Divergent denken dus ik begrijp wat je bedoelt! :) De lyrics van jouw nummer passen inderdaad erg goed bij de Godinnenwraak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mijn brein is een boekenkast,

      Jouw suggestie kende ik nog niet, maar ik ga hem zeker even opzoeken! Leuke blog heb je trouwens; ik heb je even toegevoegd op Bloglovin' 😉

      Verwijderen