dinsdag 15 april 2014

Books in Music - #2 Muze

Vorige week schreef ik voor het eerst een "Books in Music". In deze rubriek vertel ik welke liedjes mij aan bepaalde boeken of films deden denken. Deze week gaat het om een liedje van de band Amaranthe en het boek dat deze week centraal staat is... jawel, mijn eigen novelle Muze!

Het verhaal
In Muze ontwaakt de hoofdpersoon op de Dam, gekleed in niets meer dan een dun zomerjurkje. Arana heeft het ijskoud en kan zich niets meer herinneren. Zelfs niet haar naam of waar ze vandaan komt. Tweeënhalf jaar later studeert ze in Parijs, als ze ineens bijna wordt ontvoerd. Gelukkig krijgt ze onverwachts hulp van twee mysterieuze jongemannen. Maar wat hebben de ontvoeringspogingen te maken met het gat dat haar verleden is?

Het liedje
Een tijdje geleden ontdekte ik de band Amaranthe en ik kocht een cd van hen. Toen ik die voor de eerste keer beluisterde, werd mijn aandacht getrokken door het liedje Amaranthine en meer specifiek door de zinnen:

"I know you feel the same as I inside
It feels like in a dream where we can fly"

In mijn novelle zitten namelijk maar liefst twee dromen verwerkt waarin ze kan vliegen. Ook het refrein vond ik qua tekst mooi aansluiten bij het verhaal:

"Like a sign
Like a dream
You're my amaranthine
You are all I needed, believe me
Like we drift in a stream
Your beauty serene
There's nothing else
In life I ever need
My dream, amaranthine."

Vanaf het moment dat Arana Roriël ontmoet, is er een aantrekkingskracht. Haar gedachten blijven maar rondom hem heen draaien. En dan is er ook nog dat woordje "amaranthine", wat onsterfelijk, onverwelkbaar, onvergankelijk betekend. Die aansluiting zal ik niet verklappen, maar diegenen die het boek gelezen hebben, zullen het herkennen!

Bronvermelding
De citaten zijn fragmenten uit de songtekst van "Amaranthine" van Amaranthe, van het album "Amaranthe". Volgens mij is deze band in Nederland nog wat minder bekend, maar ik vind dat ze een heel eigen sound hebben. Symphonische rock, maar met meer electronische stukjes erin en een ruig tempo. Vinden jullie dit liedje ook bij Muze passen?

Meer lezen?
* Books in Music - #1 De Godinnentest/De Godinnenwraak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten