dinsdag 15 april 2014

Books in Music - #4 De IJzerkoning

In de rubriek "Books in Music" vertel ik welke liedjes mij aan bepaalde boeken of films deden denken. Deze week gaat het om een liedje van de band Delain en het boek dat deze week centraal staat is De IJzerkoning van Julie Kagawa.

Het verhaal
In De IJzerkoning wordt het broertje van Meghan ontvoerd. Meghan ziet maar één mogelijkheid; hem redden! Daarvoor moet ze naar Nimmernimmer, het land van de fae en, naar blijkt, haar vader, de Zomerkoning. Nimmernimmer wordt echter bedreigt door de sluwe IJzerkoning, Machina. Zijn IJzerfae vernietigen alles in de wereld van de fae wat op hun pad komt!

Het liedje
Dit liedje kwam ik tegen op de CD "We are the others" van Delain. Meteen vanaf het eerste moment dat ik dit album kocht, was ik er helemaal weg van. Het eerste nummer, "Mother Machine", deed me sterk denken aan het IJzerhof, zoals deze zinnen:

"Little girl in a concrete world
artificial hurt
in your eyes
You won't see any living trees
any flower fields in my time."


De IJzerfae tasten Nimmernimmer aan; overal waar zij komen sterft de natuur en komt er ijzer en modern afval voor in de plaats. Ook dit vond ik een passende passage:

"Round and round and round
the wheels come down
Dreaming of the steam
the pounding sounds
Round and round and round
the wheels come down
Won't you electrify my soul
intensify it all."


Het doet je denken aan machines en mechanische techniek. De IJzerfae zijn veelal ook machines of figuren van IJzer, zoals bijvoorbeeld IJZERHOEF en Virus. Het stukje heeft ook de oprukkende kracht van de moderne techniek in zich zitten, een thema dat in dit boek erg naar voren komt. Behalve de tekst, vind ik ook dat de geluiden, die als achtergrond in dit liedje gebruikt zijn, aansluiten bij het sfeerbeeld.

Bronvermelding
De citaten zijn fragmenten uit de songtekst van "Mother Machine" van Delain, van het album "We are the Others". Ik vind het een supermooi album. Wat vinden jullie van het liedje? Vinden jullie hem ook bij De IJzerkoning passen? Of heb je een ander liedje in je hoofd dat je er beter bij vindt passen?

Meer lezen?
* Books in Music - #1 De Godinnentest/De Godinnenwraak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten