donderdag 13 maart 2014

Waarom een kritische recensie moeilijker is om te schrijven dan een positieve

Ik hou van mijn vrijwilligerswerk als recensent. Ik vind het leuk om boeken uit te zoeken, op te vragen en nog leuker om ze thuis te ontvangen. Het allerleukst vind ik enthousiaste reacties op de uiteindelijke recensie; mensen die zich aangespoord voelen door mijn stukje om het boek te gaan lezen. Uiteindelijk is dat wat ik als boekennerd graag doe: spread the booklove. Anderen aansteken met mijn enthousiasme en op mijn beurt door anderen aangestoken worden. En dan is er dat dilemma. Een boek dat je gewoon minder goed vindt...

Een recensent is eerlijk
Het is mijn grootste angst als recensent dat mensen door een negatieve recensie een boek zullen laten liggen. Maar aan de andere kant wil ik ook eerlijk zijn en geen positieve recensie schrijven als ik het boek gewoon niet goed vond of zelfs verschrikkelijk. Daar begint het harde werk van de reviewer; bij een positief stuk stroomt dat enthousiasme zo je lichaam uit, maar een negatieve (of kritische) recensie behoort goed onderbouwd te zijn. Ik wil dat de lezer kan snappen waarom IK het niet goed vond. Maar misschien dat hij of zij zich daar totaal niet aan stoort. Of dat die lezer wel van dat soort wendingen houdt. Ik wil dat mensen ondanks het lezen van mijn review toch ruimte overhouden om hun eigen mening te vormen over het verhaal. En dat is moeilijk.

Shut Up and Write Dronten
Gisteravond was er een nieuwe sessie van Shut Up and Write Dronten en voor de verandering heb ik niet verder gewerkt aan een van mijn boeken. Nee, dit keer zat ik te zweten op een kritische recensie. Het voordeel was wel dat ik na afloop van het stilte-uur de recensie kon voorlezen aan de andere deelnemers en dat ik zo meteen kon testen hoe de recensie werd ontvangen. Ondanks de pittige kritiek in het stuk, waren de reacties echter toch erg enthousiast. Dat verbaasde me, en stemde me tegelijkertijd blij, want onder de deelnemers vielen toch drie in de doelgroep. Hun reactie was: 'Ja, je hebt een pittige recensie geschreven, maar je bent eerlijk en geeft ook positieve punten aan. Eigenlijk ben ik vooral heel erg nieuwsgierig geworden naar het eerste boek en het derde boek. (Noot van de redactie: dit betrof deel twee.) Welk boek was het ook alweer? Mag ik hem eens zien?' Twee wijze lessen voor mij tijdens deze Shut Up and Write:
* deze sessies zijn ideaal om moeilijke stukken op uit te proberen;
* een kritische recensie hoeft lezers er niet van te weerhouden om toch nieuwsgierig te worden naar het betreffende boek, mits de kritiek goed onderbouwd is.

De bewuste recensie verschijnt deze week op young-adults.nl. Ik ben erg benieuwd hoe de lezers hem zullen ontvangen!